„Žalumo“ testas – savivaldybėms renkantis viešojo transporto plėtrą
LR Seimo narys Tomas Tomilinas

„Žalumo“ testas – savivaldybėms renkantis viešojo transporto plėtrą

Reaguodamas į Vilniaus miesto savivaldybės sprendimą įsigyti 150 naujų dyzelinių ir aplinkai taršių autobusų Seimo narys Tomas Tomilinas registravo Aplinkos oro apsaugos įstatymo pakeitimo projektą, kuriuo siekia įtvirtinti principą, kad viešosios investicijos – ir valstybės, ir savivaldybių – privalo būti vertinamos ne tik ekonominio naudingumo, tačiau ir aplinkosauginiu požiūriu.

„Šiuo metu savivaldybės neturi aiškių gairių ir priima sprendimus pasiremdamos tik ekonominio naudingumo argumentais. Projektu siūlau aiškius aplinkosaugos prioritetus: energijos naudojimo veiksmingumo didinimas, iškastinio kuro deginimo įrenginių sukeliamos taršos mažinimas (tarp jų – vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių naudojimas), geriausių prieinamų gamybos, transporto sistemos organizavimo būdų ir technologijų diegimas“, – sakė Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos Seime narys ir Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininko pavaduotojas T. Tomilinas.

Europos Komisijos Baltojoje knygoje „Bendros Europos transporto erdvės kūrimo planas. Konkurencingos efektyviu išteklių naudojimu grindžiamos transporto sistemos kūrimas“ deklaruota nuostata iki 2030 m. dvigubai sumažinti įprastiniu kuru varomų automobilių naudojimą miestuose, o iki 2050-ųjų pasiekti, kad miestuose jų nebeliktų. Tai reiškia, kad iki 2030 m. siekiama, jog vykdant miestų logistikos veiklą didžiuosiuose urbanistiniuose centruose CO2 iš esmės nebūtų išmetamas.

Vilnius ir Kaunas jau dabar eksploatuoja troleibusus, kurie yra viena iš tinkamų priemonių, siekiant įgyvendinti šį EK tikslą. Naujausių standartų vidaus degimo variklių dėka CO2 emisijos ir kita tarša mažinami nežymiai, kai, pavyzdžiui, troleibusai jau dabar yra priemonė, leidžianti gerokai mažinti taršą. Deja, elektrinių viešojo transporto priemonių rida Vilniaus mieste žymiai mažėja (2012–2015 m. sumažėjo 15 proc.), o naudojančių vidaus degimo variklius – didėja (2012–2015 m. padidėjo 43 proc.).

Pasak Seimo nario, šie procesai vyksta dėl to, kad strateginiame lygmenyje nėra nustatytų strateginių transporto plėtros gairių. Todėl Vyriausybės programos nuostata skatinti elektrinių bei tiesiogiai aplinkos neteršiančių viešojo transporto priemonių (troleibusų, elektrobusų) plėtrą visoje Lietuvoje ir parko atnaujinimą Kaune ir Vilniuje yra tiesiogiai taikytina. Iš šiuo metu egzistuojančių miesto viešojo transporto rūšių geriausiai tokius reikalavimus atitinka troleibusai (pavyzdžiui, troleibuso naudingo veikimo koeficientas yra 88 proc., elektrinio autobuso – 58 proc., o autobuso su vidaus degimo varikliu – tik 40 proc.).

Palikite atsakymą

Jūsų el.paštas nebus rodomas. Required fields are marked *

*

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>